Skipet
Year: 2020
Client: GC Rieber
Area: xxxxxxx m2
I 1855 kom de moderne tider til Solheimsviken: Michael Krohn etablerte Bergens Mekaniske Verksted for å bygge dampskip av jern. Inntil da var treskipene dominerende på de syv hav. Etter at skipsverftet i Solheimsviken ble avviklet i 1991 har GC Rieber AS videreutviklet området til næringspark.
I 2020 bygges det nye Skipet kontorbygg med konstruksjoner av tre.
Skipet blir sertifisert BREEAM EXELLENT – verdens ledende sertifisering for vurdering av bærekraftighet.
CLT (Cross Laminated Timber – Massivtre) teknologi bidrar til å redusere karbonutslippene i byggenæringen. Dette gjør Skipet enda mer bærekraftig.
Anerkjent og utgitt av Nordisk Ministerråd i publiseringen: “Wood in Construction: 25 Cases of Nordic Good Practice, Copenhagen, 2019. Blant annet også publisert i “A-MAGASINET”, 2019
Paal J Kahrs Arkitekter AS + Holon Arkitektur for GC Rieber Eiendom
Nordsjøfartmuseet
i Telavåg
År: 1998
Klient: Sund kommune
Areal: 1,200 m2
Adresse: Telavåg, Sund, Norge
NORDSJØFARTMUSÉET I TELAVÅG
Muséet er bygget for å formidle historier om motstandskampen ved kysten og terroren som utslettet Telavåg under andre verdskrigen.
Muséet ligger i et landskap preget av langstrakte bergformasjoner. Det er plassert ca 30 m over sjøen med utsikt mot Vågen med den gjenreiste bebyggelsen og mot åpent hav i sørvest.
Bygget er formet etter og tilpasset landskapet og tomtens plassering i Telavåg.
Det er plassert for å gi besøkende en opplevelse av stedet både ved adkomst til muséet og gjennom selve bygget.
Muséet er bygget som en langstrakt, buet bygningsform som ligger inn mot fjellet. Formen følger fjellryggene i landskapet. Ut fra denne strekkes takflater i vifteform.
Form og materialbruk er inspirert av kystmiljøet:
Den langstrakte bygningskroppen kan minne om en båtform, men i materialer og farge er den inspirert av naust med rødt vestlandspanel.
Delen som rommer auditoriet er bygget med betongvegger direkte mot berget. I forhold til «naustet» blir denne «holmen» som stikker opp av «havflaten».
Den skifergrå «havflaten», gulvet mellom de to volumene, har innslag av blankpolert, svart larvikitt som skinner og gir liv som bølger på havet.
Utstillingsrommet og kjøkkendelen, plassert på «havflaten», ble gitt detaljering, materialer og farger inspirert av trebåter (dette er senere delvis bygget om og malt).