Skipet
Year: 2020
Client: GC Rieber
Area: xxxxxxx m2
I 1855 kom de moderne tider til Solheimsviken: Michael Krohn etablerte Bergens Mekaniske Verksted for å bygge dampskip av jern. Inntil da var treskipene dominerende på de syv hav. Etter at skipsverftet i Solheimsviken ble avviklet i 1991 har GC Rieber AS videreutviklet området til næringspark.
I 2020 bygges det nye Skipet kontorbygg med konstruksjoner av tre.
Skipet blir sertifisert BREEAM EXELLENT – verdens ledende sertifisering for vurdering av bærekraftighet.
CLT (Cross Laminated Timber – Massivtre) teknologi bidrar til å redusere karbonutslippene i byggenæringen. Dette gjør Skipet enda mer bærekraftig.
Anerkjent og utgitt av Nordisk Ministerråd i publiseringen: “Wood in Construction: 25 Cases of Nordic Good Practice, Copenhagen, 2019. Blant annet også publisert i “A-MAGASINET”, 2019
Paal J Kahrs Arkitekter AS + Holon Arkitektur for GC Rieber Eiendom
Kranen
År: 2004
Klient: Solheimsviken næringspark
Adresse: Bergen, Norge
Bergen Mekaniske Verksted ble etablert i Solheimsviken i 1855.
Fra midten av 1860 og frem til 1985 ble det bygget og levert 317 skip fra verkstedet. På 1960 tallet var BMV Bergens største arbeidsplass med mer enn 1200 ansatte.
Verftsvirksomheten i Solheimsviken ble avviklet i 1991. I transformasjonen av området til næringspark med langt flere arbeidsplasser enn ved verftet, har eierne GC Rieber lagt vekt på å ta historien med over i vår tid.
Kranen er et minne fra tidligere tider og ble bygget som et symbol for verftsaktiviteten som fant sted i Solheimsviken.
Bygget består av et ”sokkel-bygg” og kranen over som er bygget etter tegninger fra de opprinnelige kranene i Verftsområdet.
Sokkelen rommer i dag den anerkjente restauranten «Colonialen i Kranen»
Oppe i Kranen er det et møtelokale til bruk for virksomhetene i området.